Sananen verkkomarkkinoinnista

kultakala

Mitä se verkkomarkkinointi oikein on? Verkkomarkkointi on tietoon perustuvaa tavoitteellista markkinointia, jonka tulokset ovat helposti mitattavissa. Verkkomarkkinointi ei ole marginaalinen erikoisuus vain äärimmäisen tehokas, maailman nopeimmin kasvava markkinoinnin muoto. Perinteisen tv- ja printtimainonnan päihittävä verkkomarkkinointi voidaan kohdistaa halutulle kohderyhmälle, kuten ikää, sukupuolta, asuinpaikkaa tai kiinnostuksenkohteita myöten. Perinteisiin kanaviin verrattaessa verkkomarkkinoinnin tulokset ovat helpommin mitattavissa ja hyödynnettävissä.

Luo konversiota, älä uutisia

Verkkomarkkinoinnin keinot ovat muuttuneet radikaalista viime vuosina. Enää ei kilpailla sillä, kenellä on tyylikkäin sivusto, vaan siitä, kuka saa eniten konversiota. Kuka sitouttaa asiakkaat parhaiten ja kuka saa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa? Nyrkkisääntönä voisi pitää, että sivustosi saa linkkien jakoja ja konversiota. Monen yrityksen sivuilta löytyy nykypäivänä ajankohtaisia uutisia. Yhdysvaltalaisen digimarkkinointigurun, Neil Patelin mukaan yrityksen uutisvirta vie huomiota sivuston päätavoitteelta eli konversiolta. Päätavoite ei saa olla saada kävijöitä lukemaan uutisia, vaan houkutella uusia asiakkaita ja kasvattaa täten yrityksen tulosta.

Luo blogi

Moni yritys on perustanut sivuilleen blogin ja moni varmasti miettii sellaisen pystyyn pistämistä. Blogi on jopa kaikista tärkein osa koko verkkomarkkinoinnin paletissa ja sen toteuttaminen jätetään yleensä viimeiseksi. Yleensä nähdään tärkeämmäksi se, että esitteet ovat ajan tasalla ja että palvelut on esitelty edustavasti. Loputon palvelutekstien muokkailu ei saisi viedä aikaa ja resursseja blogin perustamiselta. Jos haluat tehdä vaikutuksen, rakentaa yrityksesi brändiä tai kerätä potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja verkossa, perusta blogi. Blogin on kuitenkin oltava aktiivinen. Yritysblogi on erittäin helppo  tapa brändätä yritys ja oma osaamisesi ja saada kohderyhmä kiinnostumaan asiastasi.

somekanavat

Hoida some hyvin

Yhä useampi yritys on löytänyt Facebookin lisäksi muut somekanavat. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, somelle pitää olla oma markkinointistrategiansa. Jos et tuota mielenkiintoista sisältöä kohderyhmällesi, et saa konversiota siustollasi tai jos yrityksen Facebook-sivut autioituvat, uuden somekanavan lisääminen palettiin ei tuo mitään arvoa sinulle. Hyvä neuvo onkin, että hoida kunnolla muutama somekanava, jossa asiakkaasi ovat.

Luo sähköpostilista

Verkkomarkkinoinnissa on tärkeää myös sähköpostilistan kokoaminen. Onkin suuri haaste saada juuri sinun kohderyhmäsi kirjautumaan sähköpostilistallesi. Tärkein tehtäväsi onkin koota potentiaalisten asiakkaiden yhteystiedot, äläkä kokoa niitä pelkästään Excel-taulukkoon, vaan kannattaa ottaa käyttöön sähköpostimarkkinointiohjelma, jossa voit automatisoida kirjautumisen ahvistusviestit ja lähettää jotain heti lahjaksi uudelle kirjautujalle. Älä kuitenkaan spämmää, sillä se varmasti saa potentiaalisten asiakkaiden muuttamaan mieltään.