Nykyään eri aloilla käytetään kumppanuusmarkkinointia, mikä tarkoittaa sitä, että joidenkin nettisivujen kautta ihmiset löytävät vaikkapa tuoteita myyvälle sivulle. Kumppanuusmarkkinointi voi olla niin bloggaajien ja yksityishenkilöidenkin kanssa tapahtuvaa, kuin myös organisatorisempien affiliaattitahojen kanssa toimimista.
Sosiaalisen median aktiivikäyttäjät
Kaikki tietävät nykyään sosiaalisen median mahdin, ja kuinka paljon sen avulla voidaan saavuttaa uusia asiakkaita. Sen sijaan että yrityksissä keskityttäisiin enää vain yrityksen omien sosiaalisten median sivujen huoltoon, onkin laajenenttu sosiaalisessa mediassa näkymistä erilaisten yhteistöiden ja kumppanuuksien avulla.
Useilla bloggareilla tai vloggareilla on useita tuhansia seuraajia, ja tietenkin erilaiset tahot haluavat tuotteensa ja palvelunsa näkymään juuri heidän kauttaan, sillä näin se saavuttaa suuren yleisön kerralla. Näillä henkilöillä on useimmiten kohdeyleisöönsä myös melko paljon vaikutusvaltaa. Sen takia olisikin sometoimijoiden syytä miettiä myös omaa vastuullisuuttaan, ja omia intressejään, että millä tavalla haluaa vaikuttaa esimerkiksi hyvin nuoreen kohdeyleisöön.
Myöskin organisatorisemmat rakenteet voivat omata vastuullisempia tavoitteita kuin vain ekonomiset tavoitteet omien voittojen suurentamiseksi: esimerkiksi ohjaamalla affiliaattituotot hyväntekeväisyyteen.
Yksityishenkilöitä ja organisaatioita kumppanina
Esimerkiksi onlineverkkokauppa voi toimia yhteistyössä niin affiliaattiorganisatioiden kuin yksityishenkilöidenkin kanssa. Yksityishenkilöitä voi olla esimerkiksi bloggaajat ja vloggaajat, jotka esittelevät heidän tuotteitaan blogissaan, vlogissaan, Instagram -tilillään, Snapchatissa tai muissa sosiaalisissa medioissa. Palkkio näille kumppanuuksille voi olla kahdenlainen – kertaluontoinen tai pysyvä. Hän voi saada kertaluontoisen palkkion tekemällä esimerkiksi juuri yhteistyöpostauksen blogiinsa. Toiseksi, hänen palkkionsa voi olla pidemppiaikainen, ja määräytyä sen mukaan, kuinka paljon kävijöitä löytää toimeksiantajan sivustolle hänen sivujen kautta. Jos kävijät ostavat tuotteita, palkkio voi perustua johonkin provisio-osuuteen.
Yksityishenkilöiden lisäksi on nykyään olemasssa monenlaisia affiliaattimarkkinonitiyrityksiä. Heille palkkio voi kertyä tiettynä summana kuukausittain, provisiona, kävijämäärien perusteella tai esimerkiksi uutiskirjeen tilaajista. Koska yheistyösopimus on luonnollisesti solmittu pidemmäksi aikaa, ei kertaluontoinen korvaus ole tässä kohtaa kysymyksessä.
Affiliaattitoimijat voidaan jakaa neljään eri tyyppiin: affiliaatti-verkko, jossa toimeksiantajat ja mainostajat kohtaavat. Toisena ovat luonnollisesti kauppaajat tai toimeksiantajat itse, jotka pyrkivät saamaan itselleen suotuisia affiliaatteja, jotta heidän sivuilleen löytäisi enemmän ihmisiä. Julkaisijat ovat olennainen oljenkorsi. Neljäntenä palkkina ovat tietenkin asiakkaat.