Hakukoneoptimoinnilla (SEO) tarkoitetaan toimenpiteitä, jolla parannetaan verkkosivun sijoituksia hakukoneiden (Googlen) hakutulosten luettelossa hakusanoja käyttäessä. Tällöin tavoitteena on saada juuri se oma sivusto hakutulosten kärkeen ja saada kuluttaja tai käyttäjä valitsemaan juuri se sivu. Hakukoneprosessi saattaa olla aikaa vievä, mutta tulokset ovat hyvin pitkäaikaisia ja tehokkaita. Esimerkiksi Google ja muut hakukoneet ovat ykkösenä kuluttajien tiedonhankinnassa, ja se sivusto joka Googlen mukaan tarjoaa kaiksita parasta tietoa, löytyy ensimmäisenä hakukonelistalta.
Hakukoneoptimointi jaetaan joskus white hat ja black hat – optimointiin. Black hat – optimointi on kiellettyä esimerkiksi Googlen ohjeissa ja sitä saatetaan pitää myös epäeettisenä. Tämän vuoksi se on rangaistavaa, ja tällöin Google saattaa poistaa kyseisen sivuston hakutuloksistaan. White hat – hakukoneoptimointi on hyväksyttävää toimintaa, ja esimerkiksi Google antaa julkisia ohjeita sen kanssa.
- Hakukoneoptiomointiprosessi aloitetaan analysoimalla sivustolle keskeiset avainsanat. Tähän auttaa Google Adwords – avainsanatyökalu. Tällöin yleensä kannattaa panostaa avainsanojen suoraviivaisiin muotoihin, sillä näitä tavalliset kuluttajat käyttävät kaikista eniten.
- Seuraavaksi aloitetaan muutosten tekeminen. Tähän kuuluu sivujen muokkausta avainsanoille sopivaksi, mikä tarkoittaa sisällön uudelleen kirjoittamista, kävijöiden kiinnostuksen mittaamista ja kilpailijoiden analysoimista. Linkitys, asettelu ja HTML-rakenne ovat tärkeitä osa-alueita muutoksia tehdessä.
- Myöhemmin päästään mittaamaan hakukoneoptimointiprosessin tuomia tuloksia. Esimerkiksi Google Analytics – työkalun avulla pääsee tarkkailemaan saavutettuja tuloksia ja sijoituksia. Tällöin nähdään mitä kannattaa seuraavaksi muuttaa kyseisellä sivustolla.
Erilaisia tekijöitä, jotka heikentävät sivuston sijoittumista Google-haussa ovat linkit epäluotettavilta sivustoilta tai jos ne ovat muuten vain rikkinäisiä, kopioitu sisältö sekä se, jos jotain sanaa on toistettu sivulla aivan liikaa. Tärkeimpiä sijoitukseen johtavia tekijöitä ovat sisällön asianmukaisuus avainsanan kanssa, laadukas sisältö ja linkit, erilaiset some-signaalit sekä sivun nopea lataus. Tärkeimpänä seikkana tänä päivänä on tietenkin se, että hakukoneoptimointi perustuu hyvään sisältöön, joten siihen tulee panostaa kaikista eniten.
Jos hakukoneoptimointi on tehty oikein, se on hyvin tehokas keino saada liiketoiminta uudelle tasolle. Optimointi on tehty myynnin edistämiseksi ja se saakin yrityksesi löytymään kilpailijoitasi paremmin. Noudata siis näitä ohjeita, ja kerää itsellesi kaikista potentiaalisimmat asiakkaat ostamaan palveluitasi tai tuotteitasi.