Google on kaikkien aikojen käytetyin hakukone, eikä sen suosio ole hiipumassa tai laskussa. Monet yritykset, yksityishenkilöt sekä muut tahot haluavat luoda nettiin sellaista sisältöä, että google löytäisi sen, ja pitäisi sitä myöskin arvokkaana. Tätä tavoittelevat muun muassa kivijalkayritykset, yhtä lailla kuin onlinekaupatkin. Toiset haluavat myydä palveluita tai tuotteita sähköisesti, toiset taas ainakin osittain perinteisemmin. Tietenkin lisäksi hakukoneella löytyminen auttaa myöskin tieteellisempiä tahoja, kuten kouluja ja muita instituutteja, jotka haluavat uusia opiskelijoita opinahjoonsa. Hakukone onkin itse asiassa hyödyllinen lähestulkoon kaikenlaisille tahoille, riippumatta siitä, onko kyseessä julkinen, yksityinen tai kolmannen sektorin taho. Jotkut yritykset panostavat erityisesti hakukoneoptimointiin, kun taas toisille se ei ole yhtä lailla prioriteetti numero yksi. Joka tapauksessa, hakukone on jokaiselle tiedonhakijalle kallisarvoinen apu.
Mitä hakukoneita on olemassa?
Googlen lisäksi on olemassa muitakin hakukoneita, kuten Bing. Kuitenkin kaikkien aikojen suosituin ja eniten käytetty on kuitenkin Google, ja näillä näkymin tämä ei pääse kovin nopeasti muuttumaan. Google on perustettu 4. syyskuuta vuonna 1998, joka tarkoittaa onlinealalla hyvinkin pitkää aikaa, kuten Google uranuurtajamaisesta kokemuksesta voidaan havaita. Tämä 18-vuotias hakukonemahti onkin jo paisunut kooltaan 57 000 työntekijää työllistäväksi yritykseksi. Tämä Larry Pagen ja Sergey Brinin yritys perustettiin, kun he olivat vielä Standfordin yliopistossa suorittamassa tohtoriopintojaan. Tällä hetkellä Larry on 44-vuotias ja Sergey 43. He ovat Forbesin mukaan suunnilleen maailman 13. rikkaimpia, molempien omaisuuden ollessa 40 miljardin luokkaa. Pidemmittä puheitta, mitä niin hyvää Googlessa sitten on, että se on koko lähes 19-vuotisen elonsa ajan pysynyt ykköshakukoneena, ja on kaikkien aikojen arvostetuin hakukone maailmanlaajuisesti? Miten mistään kilpailijasta ei ole ollut haastamaan tätä teknologiajättiä?
Google hakee tietoa monella perusteella
Google on hakuominaisuuksiltaan erittäin kehittynyt, ja siihen on koodattu monia eri algoritmejä, joiden perusteella se hakee informaatiota. Näin ollen sivut eivät voi käyttää Googlea hyväkseen kirjoittamalla vain vaikkapa jotain tiettyjä avainsanoja, sillä Google ymmärtää tekstiä kokonaisvaltaisemmin, ja se voikin merkata tällaisen vain avainsanoja sisältävän tekstin arvottomaksi, niin sanotuksi spämmiksi. Google siis ymmärtää tekstiä paremmin ja tutkii jopa, löytyykö tekstistä synonyymejä sekä onko se yhteydessä muihin verkosta löytyviin sivustoihin esimerkiksi linkkien avulla. Google on alkanut ymmärtämään paremmin myöskin kieliä. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi haastavassa suomen kielessämme sanoja ei tarvitsekaan enää yrittää pitää perusmuodossa, vaan google ymmärtää sanojen juuren. Voitkin käyttää sanoja aivan normaalisti tekstissä miettimättä hakukoneoptimoinnissa Googlelle kirjoittamista. Juuri tähän Google pyrkiikin, että kaikki sisältö olisi tuotettu sen lukijoita ja käyttäjiä varten, sen sijaan että ne olisi kirjoitettu Googlelle. Tästähän ei olisi kenellekään hyötyä.
Googlen kautta löytääkin nykyään lähestulkoon mitä tahansa tietoa. Ennen Google toimi enimmäkseen avainsanojen perusteella, mutta nykyään se ymmärtää jopa lauseita ja kysymyksiä, ja etsii tietoa tämän perusteella. Sivustojen sisällöt vaihtelevat tietenkin laidasta laitaan, mitä Googlesta voi löytyä. Voit etsiä tietoa esimerkiksi terveydestä https://www.terveystalo.com/en/, teknologisista keksinnöistä http://innovative-technology.com/, politiikasta https://yle.fi/uutiset/ tai vaikkapa tarjouksista nettikasinoille http://www.ilmaiskierrostarjoukset.com.
Hakukoneen lisäksi Googlella paljon muitakin palveluita
Tällaisella maailmanluokan teknologiajätillä on nykyisin paljon muitakin oheispalveluita hakukoneen rinnalla. Oletkin varmaankin kuullut Gmailista, Google Drivesta sekä Google docsista monien muiden Googlen palveluiden joukosta. Gmail on sähköposti, jonka tallennustila kasvaa jatkuvasti. Se myöskin on hyvinkin pitkälle kehitetty sähköposti, sillä se tunnistaa roskapostin Googlen lukuisten algoritmien avulla. Google Drvie sen sijaan on kätevä palvelu erilaisen datan tallentamiseen sekä jakamiseen. Se on siis niini sanottu pilvipalvelu, eli voit tallentaa tietoa pilveen. Google docs on sen sijaan osittain vastaava kuin Google Drive, mutta se on erityisesti tekstitiedostojen luomista varten. Monien muiden palveluiden joukosta nostettakoon esimerkiksi vielä Google Sheets sekä Google+. Google sheetsiin voi tallentaa erilaisia tiedostoja, jotka voi sitten jakaa usean ihmisen kanssa. Näin ollen pääset muokkaamaan samaa tiedostoa samanaikaisesti, olitpa sitten missä päin maailmaa tahansa. Tämä onkin vienyt monenlaisen tiimityöskentelyn aivan uudelle tasolle. Google+ puolestaan on sosiaalisen median palvelu, jossa voit keskustella ja viestiä muiden käyttäjien kanssa, Facebookin tavoin. Tämä ei kuitenkaan ollut suuri läpimurto, vaan jäi muiden sosiaalisen median kilpailijoiden varjoon. Tällainen ei kuitenkaan paljoakaan Googlen mahtiin vaikuta, kun muita sivustoja on niin paljon, ja tietenkin olennaisimpana itse hakukone jatkaa loistoaan ympäri maailman.