Verkkomarkkinoinnin yleiset virheet

Tässä artikkelissa listaamme muutamia yleisimpiä virheitä mitä varsinkin aloittelevat verkkomarkkinoijat tekevät.

 

marketing

Verkkomarkkinointi onkin hankala asia juuri sen takia, että se muuttuu todella hektisellä tahdilla ja pysyäkseen mukana sen uusimmissa trendeissä kannattaakin seurata alan uutisia aktiivisesti.

 

Virhe numero 1, sivun päivittäminen harvoin tai pahimmassa tapauksessa ei juuri koskaan. Tämä antaa sivuston lukijalle mielikuvan välinpitämättömyydestä asiakasta ja tuotetta kohtaan.

Virhe numero 2, heikko sisällön laatu ja asiavirheet tekstissä.

Virhe numero 3, visuaalisen ilmeen latteus tai puuttuminen kokonaan. Nykyään tarjolla on lukuisia erilaisia vaihtoehtoja joilla sivuston pitäjä voi saada omasta sivustaan sekä ammattimaisen että myyvän näköisen todella helposti ja edullisesti.

Virhe numero 4, todella yleinen virhe varsinkin Suomessa on se, että yrityksen työntekijöitä tai missiota ei ole esitelty tarpeeksi hyvin sivustolla. Tämä on nykyään hyvin tärkeää, sillä amerikkalaistunut markkinointikulttuuri vaatii yrityksiltä jatkuvasti enemmän markkinoinnin suhteen.

Virhe numero 5, blogi, blogi ja vielä kerran blogi. Usein tämä osio jätetään toteuttamatta tai sijoitetaan prioriteettilistalla viimeiseksi. Kuitenkin tämä on yksi voimakkaimmista tavoista vaikuttaa ihmisten mielikuviin, ostopäätöksiin ja brändin rakentumiseen.

Virhe numero 6, perusasioiden tärkeyttä ei ymmärretä, mihin tahansa some kanavaan yritys päättääkin lähteä mukaan. Vanha sanonta ”soitellen sotaan” on tässäkin tapauksessa toimiva, sillä ilman toimivaa perustusta koko rakennelma voi romahtaa.

Virhe numero 7, yrityksellä tai henkilöllä ei ole strategiaa ja kolmivuotissuunnitelmaa toiminnalleen.

Virhe numero 8, ei ymmärretä kuinka valtava merkitys ihmisten yhteystiedoilla on. Tässä tapauksessa tarkoitetaan esimerkiksi sähköpostilistoja. Kohderyhmämarkkinointi on tätä päivää ja siihen todella kannattaa panostaa.

Virhe numero 9, somen hallintaan ja päivittämiseen ei ole varattu riittävästi tai juuri ollenkaan aikaa. Some on valtava voimavara markkinoinnissa, mutta myös siihen tulee varata aikaa ja resursseja.

Virhe numero 10, ihmisillä ei ole syytä tykätä tai kiinnostua sivustosta. Erittäin tärkeää on, että sivu on kiinnostava, viihdyttävä, ajankohtainen tai ainakin jotakin edellä mainituista. Nykyään on kaikenlaista viihdettä tarjolla 24/7 ja sinun sivusi tulee pystyä nappaamaan oma osansa ihmisten kiinnostuksesta.