Miten olla hakukoneen mieleen – sivun sisäinen optimointi

 

Hakukoneoptimointi voi kuulostaa monelle vallan kryptiseltä ja mysteeriseltä toiminnalta. Se voi aluksi vaikuttaakin hieman siltä, mutta sitä se ei oikeasti ole. Kun opit kaikki perusperiaatteet, niin sen jälkeen homma sujuu kuin tanssi. Hakukoneoptimoinnin voidaankin sanoa koostuvan kolmesta eri osasta, jotka ovat englanniksi on-page, off-page sekä backlinks. Suomeksi näistä on-page tarkoittaa itse sivustolla merkitseviä seikkoja, jotka parantavat todennäköisyyttä tulla hakukoneen nähtäville. Google arvostaa tiettyjä ominaisuuksia blogeissa tai nettisivuilla, joihin voit itse vaikuttaa. On-page tarkoittaa siis kaikkia toimintoja ja ominaisuuksia, jotka löytyvät nettisivuiltasi. Nämä vaikuttavat oleellisesti sivustosi käyttäjäkokemukseen ja täten myös hakukoneoptimointiin. Google haluaa nimittäin tarjota hakutuloksissaan mahdollisimman laadukkaita sivuja lukijoille, ja näiden ominaisuuksien ja seikkojen huomioon ottamisella pystytkin luoda parasta mahdollista laatua niin lukijoille kuin Googlellekin -kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

Sivun sisäinen optimointi

Tässä artikkelissa perehdymmekin nimenomaan näistä kolmesta osiosta ensimmäiseen, eli sivun sisäiseen optimointiin. Menemme läpi kaikki oleellisimmat seikat, jotka vaikkutavat sivuston laatuun ja käyttäjäkokemukseen kokonaisuudessaan. Google ei suinkaan lue koko sivustoa läpi, vaan se ikään kuin skannaa ja koodaa sen erilaisten ominaisuuksien suhteen. Google muuttuu koko ajan myöskin entistä älykkäämmäksi: ennen pystyit profiloitumaan Googlessa jonka tietyn sanan osalta suosituksi, kun vain toistit tätä sanaa monessa eri sivuston osassa. Nykyään tämä voidaan nähdä lähinnä spämmiksi, jonka avulla Google vain heikentää sisältösi arvoa. Toiseksi, Google ymmärtää jatkuvasti entistä paremmin eri kieliä ja tällöin esimerkiksi synonyymien käyttö tekstissä tulee tärkeäksi. Mitkä nämä eri elementit sitten ovat, joita hakukoneoptimoinnissa otetaan huomioon sivun sisäisen optimoinnin suhteen? Kun asioissa edetään eteenpäin seikka seikalta, ei hakukoneoptimointi olekaan niin suuri mysteeri ja kryptinen tapahtuma hypätä hakutulosten kärkeen. Lähdetäänpä liikkeelle mistäs muustakaan kuin otsikosta.

Hakukoneoptimoinnin sivun sisäinen optimointi

Otsikot ja metatekstit

Ensinnäkin, sivuston alusta pitää heti selvitä, että mistä on kysymys. Otsikoinnilla tarkoitetaan kokonaisuudessaan muutakin, kuin postauksen tai sivuston yksittäistä otsikkoa. Tämä kyseisen postauksen otsikon olennaisin sisältö pitää nimittäin heijastua niin ikään muihinkin osiin kyseisellä sivustolla. Olisikin optimaalista, mikäli koko sivuston nimi liittyisi osaltaan myöskin postauksen tai etenkin sivujen sisältöön. Näin ollen sivustosi pyrkisi siis tarjoamaan kokonaisvaltaista tietämystä jostakin tietystä aiheesta. Sen lisäksi, että koko sivuston ja sen postaukset sekä erilliset sivut ja kategoriat ovat jokseenkin linjassa keskenään, sen lisäksi yksittäisistä postauksista löytyy useita osioita, joissa tuoda ilmi avain sisältö. Ensimmäisen on tietenkin otsikko. Toisena, tekstin sisällä on hyvä käyttää väliotsikoita rytmittämään sisältöä ja nopeuttamaan lukijalle olennaisen informaation löytymistä. Tämän jälkeen postauksesta löytyy niin sanottu meta data. Metadata on teksti, joka tulee näkymään isoimpana otsikkona Googlen etusivulla, mikäli postauksesi on tänne asti päässyt. Varmista siis, että siinä tulee jo esille postauksen olennaisin sisältö. Tämän alapuolelta löytyy lyhyt kuvaus postauksen sisällöstä. Tämä näkyy Googlen hakutuloksissa otsikon alapuolella ja jo tässä sinun pitäisi saada lukija kiinnostumaan ja klikkaamaan sinun sivustollesi. Mikäli et lisää erillistä kuvausta eli meta descriptionia, tässä näkyy kyseisen postauksen alusta tekstiä. Tämä onkin erittäin olennainen teksti, sillä useimmiten sen perusteella lukija päättää, klikkaako hän sivustoasi vaiko ei. Tämän lisäksi muun muassa kuvissa on niin sanottu alt teksti. Tästä on myöskin syytä välittyä postauksen olennaisin sisältö. Kokonaisuudessaan leipätekstin, otsikoiden, kuvatekstien sekä metatekstien tulee olla linjassa keskenään. Erityisen nappaavan meta descreptionin on muun muassa onnistunut kirjoittamaan seuraava sivusto http://www.casino-pelaaja.com, kyseinen sivu on ymmärtänyt juuri oikealla tavalla metadatan merkityksen . Lisäksi sivusto tarjoaa nettikasinoista kiinnostuneille parhaat vinkit pelaamisen tueksi.

Mutkaton tietojenkäsittely

Käyttäjäystävällisyys on tietenkin yksi olennaisimmista seikoista, mutta joitakin teknisiä seikkoja on luonnollisesti otettava huomioon, jotta on edes mahdollista teknisesti päästä lukijoiden näkyville. Ensinnäkin, sivuston URL tulee olla uniikki ja staattinen. Sivuston tulee latautua HTML:nä muiden, erikoisempien muotojen sijaan. Sivustosi sisällä navigointi tulee olla myöskin helppoa ja nopeaa. Näin ollen lukijalla ei saa kestää neljää klikkausta pidempään etsimänsä tiedon löytämiseen. Sivuston olisi hyvä löytyä myöskin RSS -syötteestä. Tämä tarkoittaa verkkosyötemuotoa, joka tarjoaa yksinkertaisena versiona sisällön, usein päivittyvän sisällön osalta. Mikäli sivustollasi on linkkejä sivustosi eri osioiden välillä, niiden tulisi johtaa mutkitta ja nopeasti tälle sivustolle, sen sijaan että sivusto sisältäisi hitaasti latautuvia, uudelleenohjautumisketjuja.

Avainsanoja järkevästi

Avainsanoja saa kyllä käyttää tekstissä ja pitääkin, jotta olennaisin sisältö on helposti nähtävissä. Lisää siis muutaman kerran avainsana leipätekstiin, tuo se ilmi otsikossa, URL :ssä sekä metateksteissä.

Sisällön jakaminen helppoa ja yksinkertaista

Pidä huolta, että postauksesi on helppo uudelleenjakaa muun muassa sosiaalisessa mediassa tai linkata muille sivustoille. Sen lisäksi sisällön tulee olla saatavilla ja luettavissa myös mobiiiliversiossa. Varmista siis, että sisältösi on nähtävillä kaikilla laitteilla ja sen pystyy jakaa sosiaalisessa mediassa. Näillä neuvoilla pääset jo hyvin alkuun ja tulevissa postauksissa jaammekin lisää tietoa niin sivuston sisäisen optimoinnin kuin muidenkin merkittävien seikkojen osalta, jotta voit kiitää sivustosi kanssa hakutulosten kärkisijoille!