Uutiskirjeen merkitys digitaalisessa markkinoinnissa

Uutiskirje on erinomainen tapa ylläpitää digitaalista markkinointia.

Uskolliset kanta-asiakkaat muodostavat merkittävän osan yrityksen tulosta. Onnistunut digitaalinen markkinointi mahdollistaakin, että yhtiön näkökannasta on mahdollista saada entistäkin paremmin tuloa olemassa olevista asiakkaistaan. Markkinoinnin hyvin tunnettu fakta on, että 20% asiakkaista tuo 80% kokonaisliikevaihdosta, minkä johdosta olemassa oleviin asiakkaisiin kannattaa ehdottomasti panostaa.

Laadi uutiskirjeen taustatutkimus huolella

Uutiskirjettä varten täytyy olla selkeästi laadittu postituslista, joka on kerätty joko olemassa olevista kanta-asiakkaista tai erillisellä rekisteröitymisellä. Uskollisia asiakkaita kannattaakin palkita liittymisestä esimerkiksi pienellä kerta-alennuksella, jolla he innostuvat liittymään. Sähköisen markkinoinnin välityksellä he odottavat saavansa rahanarvoisia etuja ja tietoa ajankohtaisista tarjouksista, mikä edesauttaa myös yrityksen myyntejä.

Hyvin laadittu uutiskirje on sisällöllisesti taitavasti laadittu kohderyhmä huomioiden ja sisältää selkeän kehotuksen toimintaan. Kun nämä elementit ovat kunnossa, on laatijalla perusvalmius lähettää sisältö eteenpäin.

Seuraa ja analysoi

Uutiskirjeen lähettäminen ei pelkästään riitä, vaan lopputulosta täytyy tutkia ja analysoida jälkikäteen. Tällä tavalla saa irti parhaimmat mahdolliset tehot, jotta markkinointi osoittautuu mahdollisimman tehokkaaksi. On siis erittäin tärkeää monitoroida ja seurata, miten pienetkin muutokset vaikuttavat asioihin. Jos esimerkiksi toimintakehotukset ovat jääneet mitäänsanomattomiksi, eivät lukijat välttämättä reagoi yhtä voimakkaasti. Ulkoiset linkit kotisivulle ovat niin ikään tärkeitä.

Monet järjestelmät tarjoavat analysointityökaluja, joiden avulla voi esimerkiksi voi nähdä, mikä on uutiskirjeen klikkausprosentti. Kirjoittaja voikin seurata omaa edistymistään, kun hän pystyy nostamaan tätä maagista lukua ja saamaan yhä useampia kävijöitä sivustolleen.

Esimerkiksi Googlen analysointityökaluilla voi määrittää jopa konversoinniksi euromääräisen tavoitteen, johon voi pyrkiä uutiskirjeen kirjoittamalla. Lopputuloksen perusteella voikin miettiä, miten toteuttaa seuraavan uutiskirjeen.

Muista tarkkailla määrää

Uutiskirjeiden lähettämisen kannalta on keskeistä pitää lähetysaktiivisuus säännöllisenä. On kuitenkin erittäin tärkeää, ettei niitä lähetetä liian useasti. Lukijat voivat ärsyyntyä ja pitää lähettämistä spämmäilynä, jos merkityksettömiä viestejä tulee liian usein. Tällä tavalla he voivat pahimmassa tapauksessa perua tilauksensa ja siirtyä kilpailijan seuraajaksi.